Τετάρτη, 7 Μαρτίου 2012

Δώστε στην Ελλάδα μια ευκαιρία...

Πηγή: www.capital.gr



Δώστε στην Ελλάδα μια ευκαιρία...
Οι Έλληνες επιχειρηματίες που αποφάσισαν να χρηματοδοτήσουν την εκστρατεία «Δώστε μία ευκαιρία στην Ελλάδα» (Give Greece a Chance), εμπιστεύθηκαν τον ομογενή κ. Πίτερ Οικονομίδη για την τελική μορφή της.

Ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από την πρώτη ελληνική διαφήμιση που βραβεύθηκε στις Κάνες (για το Campari), που επινόησε για λογαριασμό του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού το Ελλάδα - «Εκλεκτή των θεών» («Chosen by the gods»), και...

επανεφηύρε για τον καφέ Λουμίδη το μότο «Έκαστος στο είδος του», έστησε μία καμπάνια μη επιθετική, στηριγμένη σε στοιχεία και αριθμούς σχετικά με την προσπάθεια ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας, ζητώντας χρόνο και συμπάθεια απέναντι σε μία χώρα που - όποια γνώμη και αν έχει κανείς για αυτή - δοκιμάζεται σκληρά...

Η καμπάνια δημοσιεύθηκε το περασμένο Σαββατοκύριακο στις μεγαλύτερες εφημερίδες της Ευρώπης. Πότε θα είστε σε θέση να μιλήσετε για επιτυχία ή αποτυχία;
«Άμεσα, τώρα κιόλας, μπορούμε να μιλήσουμε για επιτυχία. Περισσότεροι από 90 ευρωπαίοι δημοσιογράφοι έχουν στείλει mail ζητώντας περισσότερα στοιχεία, ενώ η ιστοσελίδα (www.greeceischanging.com) μετρά ήδη 120.000 επισκέπτες εκ των οποίων μόνον οι 8.000 προέρχονται από την Ελλάδα. Πόλη στη Φινλανδία ζήτησε να ενσωματωθεί το url στην ιστοσελίδα της. Η ανταπόκριση στα social media, στο facebook, στο twitter, ήταν εντυπωσιακή. Υπάρχει βεβαίως και κριτική, το πιο σημαντικό όμως είναι ότι πρώτη φορά η Ελλάδα στέκεται απέναντι στους πολίτες της Ευρώπης, δεν επιτίθεται, και εξηγεί την κατάσταση, δεσμεύεται για τις αλλαγές. Όχι γιατί θέλουν οι ευρωπαίοι να ακούσουν κάτι άλλο, αλλά γιατί οι έλληνες θέλουν να πουν κάτι διαφορετικό».

Στις ομιλίες σας, επιμένετε ιδιαίτερα στην έννοια της διαχείρισης της φήμης (rebranding) της Ελλάδας. Πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι, όμως, μία τέτοια προσπάθεια όταν το κέντρο της Αθήνας καίγεται σε μία νύχτα;
 
«Καταρχάς, θέλω να κάνω σαφές ότι η Ελλάδα - ένα όνομα με διεθνές βεληνεκές - δεν κατάφερε ποτέ να διαχειριστεί τη φήμη της. Είπα χαρακτηριστικά σε μία πρόσφατη ομιλία μου στη Θεσσαλονίκη, «Greece, one of the greatest brands that΄ s never been branded». Σήμερα, επιμένω στον επαναπροσδιορισμό, όχι της Ελλάδας, αλλά των ελλήνων. Τα τελευταία τριάντα χρόνια, χάσαμε τη σύνδεση με το παρελθόν μας, ξεχάσαμε το ποιοι πραγματικά είμαστε.

Όσο για τα επεισόδια, τις ταραχές, θα σας πω κάτι που διάβασα την επόμενη μέρα, με την υπογραφή του Philip Barnaby, δημοσιογράφου του Al Jajeera_ συμφωνώ απόλυτα μαζί του. Τα ΜΜΕ έχουν διαβολεμένη όρεξη για ιστορίες, τις χρειάζονται. Και η Ελλάδα, σήμερα, συνοδεύεται από ένα πολύ γερό στόρι. Όταν λοιπόν η Αθήνα καίγεται, τα Μέσα καλύπτουν το γεγονός, και αυτό γίνεται κομμάτι της εντύπωσης που έχει ο κόσμος για την Ελλάδα. Το μείζον όμως δεν είναι η εικόνα της Ελλάδας προς τα έξω, αλλά η εικόνα που έχουν οι έλληνες για τον εαυτό τους».
- Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα κύρια συστατικά της εικόνας της Ελλάδας, του DNA της, αυτή τη στιγμή;
 
«Τι σου έρχεται στο μυαλό, όταν σκέφτεσαι την Ελλάδα; Δεν θα σταθώ στο κλασικό παρελθόν της, αλλά στην εκπληκτική ομορφιά αυτής της χώρας, την απλότητα της, που αντανακλάται στην αρχιτεκτονική των νησιών, ακόμη και το φαγητό της, στο φως της Αττικής, το χρώμα του Αιγαίου. Το ελληνικό DNA συνθέτει το ανθρώπινο μέτρο, η έννοια του φιλότιμου, η τελειότητα και απλότητα συνάμα του Παρθενώνα. Συν την τρέλα που κουβαλάμε. Έχουμε τη δυνατότητα να σκεφτόμαστε διαφορετικά. Είμαστε κακοί γερμανοί, είμαστε όμως πολύ καλοί έλληνες. Το θέμα είναι να μη χάσουμε την επαφή με την ελληνικότητα μας. Η πρόσληψη της ζωής, εδώ, είναι εντελώς διαφορετική».
-Μοιάζει όμως να έχει ξεχαστεί όλο αυτό το οικοδόμημα που περιγράφετε, και το οποίο ήταν στο προσκήνιο με τους Ολυμπιακούς Αγώνες, και να υπερτερούν άλλα στοιχεία, ως επί το πλείστον αρνητικά.
 
«Αλήθεια είναι. Χάσαμε το πάθος μας, και καταφύγαμε στη Prada. Γίναμε σε μεγάλο βαθμό μία κοινωνία καθοδηγούμενη από τον καταναλωτισμό. Η τελετή έναρξης των Αγώνων ήταν υποδειγματική, συνέδεε το παρελθόν με το παρόν, υποσχόταν για το μέλλον. Οι Αγώνες τέλειωσαν, και πάει!, το χάσαμε όλο αυτό. Αποκορύφωμα ήταν αυτό που συνέβη με το IBC, το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης : μετετράπη σε εμπορικό κέντρο. Τεράστιο λάθος. Τόση τεχνολογία, κάτι με το οποίο μπορείς να δημιουργήσεις, και το καταστρέφεις για έναν ναό της κατανάλωσης; Και όλα αυτά, όταν στο Ντουμπάι κατασκευάζουν αυτή τη στιγμή media city...».
-Με βάση την εμπειρία σας, μπορείτε να θυμηθείτε μια χώρα που να κατάφερε να αλλάξει την εικόνα της μέσα στον χρόνο ;
 
«Η Νότια Αφρική είναι το καλύτερο παράδειγμα. Προ Μαντέλα, ήταν μία ρατσιστική χώρα, γνώριζε την απόρριψη από τη διεθνή σκηνή, ήταν παρίας του κόσμου_ γεννήθηκα εκεί και το έχω ζήσει στο πετσί μου. Τώρα αποκαλείται ως έθνος ουράνιο τόξο. Η Ινδία είναι επίσης καλό παράδειγμα. Έχει κάνει αξιοσημείωτη δουλειά σε αυτό που λέμε soft power, στους τομείς του σχεδίου μόδας, της γαστρονομίας, της τέχνης και του design, σε θέματα μοντέρνας κουλτούρας. Πάνω σε αυτόν τον καμβά έγινε σπουδαία δουλειά, δομήθηκε άλλη εικόνα. Συνέβαλε καθοριστικά και μία διαφήμιση. Λειτούργησε σαν μαγνήτης, σε έκανε να θέλεις να επισκεφθείς τη χώρα, δεν είχε στόχο απλώς να προσελκύσει τουρίστες. Υπάρχει μεγάλη διαφορά».

Για ολόκληρη τη συνέντευξη βλέπε: Πίτερ Οικονομίδης: «Χάσαμε το πάθος μας, για μία Prada»